Asfaltin saumaus on työmenetelmä jossa asfalttiin tullut halkeama puhdistetaan, halkeama täytetään joustavalla kumibitumilla ja peitetään hienolla hiekalla liukkauden ja jalkineiden sekä renkaiden likaantumisen välttämiseksi. Asfaltin saumaus voidaan tehdä erityisillä tätä käyttöä varten suunnitelluilla ajoneuvoilla, tai pienissä kohteissa metallikannulla käsin kaatamalla.

Asfaltin saumauksen vaiheet
- Halkeaman esipuhdistus mekaanisesti
- Tarkempi puhdistus puhaltamalla
- Sauman lämmitys
- Saumaus joustavalla kumibitumilla
- Hiekoitus liukkauden ja likaantumisen torjumiseksi
1. Halkeaman esipuhdistus mekaanisesti
Ensimmäiseksi saumasta on tärkeää saada kaikki kovin kiinni olevat rikkaruohot ja muu vastaava tartuntaa heikentävä aines pois. Mekaaninen puhdistus voidaan tehdä esimerkiksi pitkävartisella teräsharjalla tai muulla kestävällä työkalulla raapimalla.
Tarkoitus on saada saumassa kovin kiinni oleva materiaali irti ja osittain pois saumasta.
2. Tarkempi puhdistus puhaltamalla
Saumauksen onnistumisen kannalta on tärkeää, että sauma on mahdollisimman puhdas. Kaikki epäpuhtaus joka saumassa on, heikentää kumibitumin tarttuvuutta asfalttiin. Mikäli bitumi ei tartu kunnolla halkeaman seinämiin, ei se asfaltin eläessä jousta sauman mukana, vaan irtoaa saumasta ja päästää veden virtaamaan asfaltin alle. Tällainen saumaus ei palvele tarkoitustaan.
Puhallus voidaan tehdä esimerkiksi paineilmakompressorin tai lehtipuhaltimen ja kapean suuttimen avulla. Saumaa puhdistetaan niin että puhdistus etenee likaista saumaa kohden, jolloin jo puhdistettuun saumaan ei pääse likaa.
3. Sauman lämmitys
Jotta kumibitumi tarttuu asfaltin sauman reunoihin mahdollisimman hyvin, pitää saumaa esilämmittää. Esilämmitys haihduttaa mahdollisesti saunassa tai asfaltin sauman reunoilla olevan veden ja näin varmistaa kumibitumin tartunnan.
Vesi on saumauksessa vain haitaksi, sillä vesi estää bitumia tarttumasta kiinni. Esimerkiksi asfaltin jyräyksessä vettä käytetään estämään asfaltin tarttuminen jyrän valsseihin eli ”renkaisiin”.
Asfaltin sauma lämmitetään yleisimmin kaasuliekillä niin, että sauma näyttää kuivalta.
4. Asfaltin saumaus joustavalla kumibitumilla
Kun sauma on puhdistettu ja lämmitetty kuivaksi, kaadetaan saumaan kuuma kumibitumi. Kumibitumin lämpötila saumattaessa on noin 160-180 astetta. Koko sauma täytetään kumibitumilla, bitumin ominaisuudet kuitenkin huomioiden. Liian leveä sauma ei saa olla.
Kumibitumi on kuumana hyvin juoksevaa tavaraa, joten oikea kaatolämpötila on tärkeä jotta bitumi ei sukella saumaan ja maaperään liian liukkaasti.
5. Asfaltin sauman hiekoitus liukkauden ja tahriintumisen estämiseksi.
Asfaltin saumauksen jälkeen sauma peitetään hienolla hiekalla. Hiekka sitoutuu kuumaan bitumiin ja tekee kumibitumin pinnasta karkean ja tahraamattoman.
Asfaltin saumaus itse
Kumibitumin hankkiminen
Kumibitumia saa ostettua ainakin tilaamalla useista rautakaupoista ja huopakattotöitä tekeviltä yrityksiltä. Kumibitumeissa on pieniä eroja esimerkiksi pehmeyden ja sauman leveyden suhteen, joten tällaiset tulee huomioida saumausainetta hankittaessa.
Kumibitumi myydään kiinteänä säkitettynä klönttinä, jonka paloittelu ainakin lämpimänä on hyvin vaikeaa. Eikä se kylmänäkään helppoa ole.
Tästä johtuen myynnissä on myös valmiita bitumikannuja joissa on jähmeä bitumi sisällä. Tällaisen kannun voi työmaalla lämmittää kaasuliekillä ja kaataa saumaan. Kovin montaa metriä yhdestä kannullisesta ei kuitenkaan tule.
Saumaustyökalut
Asfaltin saumauksen tarvitaan minimissään kestävä metallinen (kastelu)kannu, harja ja kaasuliekki. Kastelukannun sijaan voi käyttää valmiita sauma-aineella täytettyjä kaatokannuja tai vaikka sopivaa metallista kattilaa.
Helpottavia työkaluja ovat esimerkiksi lehtipuhallin tai kompressori, joilla saa sauman puhtauden varmistettua.
Saumauksia tekeviä yrityksiä
Asfaltin saumauksen voi ostaa myös palveluna, jolloin saumauksia tekevä yritys hoitaa kaiken alusta loppuun, ja antaa työlle myös takuun.