Remix tulee sanoista Re ja Mix, jotka tarkoittavat suomeksi kirjoitettuna uudelleen sekoitusta. Remix-asfaltilla tarkoitetaan sellaista työmenetelmää, jossa tien päällä liikkuva kalusto lämmittää, jyrsii, sekoittaa ja levittää asfaltin niin, että asfalttipinta koostuu sekä vanhasta asfaltista että sen sekaan tuodusta uudesta bitumista ja kiviaineksesta.
Tässä kirjoituksessa avaan hieman sitä, miten remix-asfaltti tehdään, mikä on sen etu verrattuna asfaltin poiston ja uudelleen asfaltointiin, sekä millainen kestävyys sillä käsitykseni mukaan on aikaa ja liikennettä vastaan.
- Remix tarkoittaa uudelleen sekoittamista.
- Vanha asfaltti kuumennetaan sopivan joustavaksi
- Pehmyt asfaltti jyrsitään sekoittamista varten
- Asfaltin sekaan tuodaan ja sekoitetaan uutta bitumia ja kiviainesta
- Sekoitettu uusiomassa levitetään tielle
- Pinta jyrätään kiinni ja sen annetaan jäähtyä
Remix asfaltti on uudelleen sekoitettua ja lisäaineistettua asfalttia
Kuten alussa mainitsin, remix-asfaltin nimi tulee kahdesta englanninkielisestä sanasta, jotka tarkoittavat uudelleen sekoittamista. Sekoituksen yhteydessä vanhan asfalttimassan sekaan tuodaan uuta asfalttia, jossa on suhteessa normaalia enemmän (ja mahdollisesti normaalia notkeampaa) bitumia, sekä kiviainesta.
Uuden bitumin on oltava hieman normaalia notkeampaa, koska tien pinnalla olevassa vanhassa asfaltissa oleva bitumi on ajan mittaan menettänyt notkeuttaan ja muita ominaisuuksiaan. Kun remix-menetelmässä tuodaan asfaltin sekaan notkeampaa bitumia, on asfaltin joustavuus keskimäärin sama kuin ennenkin.
Pelkkä bitumi ei kuitenkaan riitä, vaan remix-asfaltin teon yhteydessä korvataan myös pois kulunut kiviaines uudella. Asfaltti kuluu ensisijaisesti niistä kohdin joissa autojen renkaat kulkevat, ja näiden niinsanottujen ajourien täyttämiseksi sekaan on tuotava myös uutta kiviainesta. Muussa tapauksessa uusi asfalttipinta olisi tasainen, mutta kauttaaltaan ohuempi kuin vanha.
Asfalttitie voidaan pinnoittaa uudelleen yleensä yhden tai kaksi kertaa remix-menetelmällä sen elinkaaren aikana. Jokaisella remix-kerralla kiviaines menettää hieman kesto-ominaisuuksiaan ja hienonee, jonka vuoksi remix-kertoja ei voida tehdä samaan tieosuuteen loputtomasti.
Remix-pinnoitus alkaa vanhan asfaltin kuumentamisella
Jotta vanha asfaltti voidaan rouhia tiestä irti ilman, että rakeisuus suuresti muuttuu, eli kiviaines hienonee, pitää asfaltti lämmittää ensin kuumaksi. Kuumuus on myös edellytys sille, että vanha ja uusi asfaltti voivat sekoittua yhtenäiseksi massaksi remix-koneen uumenissa.
remix-menetelmässä vanhan asfaltin kuumennus tapahtuu nestekaasukäyttöisillä lämmittimillä joita vedetään kuorma-auton perässä. Lämmittimet ovat suuria, leveitä ja pitkiä, ja ne käyttävät suuren määrän nestekaasua energiakseen. Tästä johtuen näitä lämmittimiä vedetään useimmiten tätä varten rakennetuilla tankkiautoilla, joiden säiliöissä on nestekaasua. Näissä autoissa myös voimansiirto on järjestetty niin, että autoa voidaan ajaa erittäin hitaalla nopeudella, ja tavittaessa usein myös ohjata ohjaamon ulkopuolelta.
Uuden tien laadun vuoksi prosessi ei saa turhaan pysähtyä, jonka vuoksi jokaisen koneen on pystyttävä kulkemaan samaan vauhtia jotta jono pysyy hyvin kasassa.
Jyrsin kulkee lämmitetyn asfaltin päällä
Asfaltin lämmityksen jälkeen seuraava vaihe on vanhan asfalttipinnan rouhiminen ja ohjaaminen remix-koneen sekoittimeen.
Jyrsimen tarkoituksena on irroittaa kuumennettu asfaltti niin, että remix-koneen kierukat pystyvät sekoittamaan uutta lisättävää asfalttia sekä tätä tien pinnasta jyrsittyä asfalttia keskenään.
Joissain remix-ketjuissa toimitaan myös siinä järjestyksessä, että asfaltti jyrsitään kylmänä ja lämmitys tapahtuu vasta kun asfaltti on jyristty.
Kylmän asfaltin jyrsiminen on hieman kuluttavampaa jyrsinkoneelle ja kyseinen menetelmä myös murskaa asfaltissa olevaa kiviainesta hieman kuumajyrsintää enemmän.
Uudessa asfaltissa on suhteessa enemmän bitumia ja karkeampaa kiveä.
Koska tavoitteena on saada tien pinnalle ”käyrää vastaava” asfalttimassa, eli sellainen jossa on hienoa ja karkeaa kiviainesta oikeassa suhteessa toisiinsa nähden, ja jonka bitumipitoisuus on oikealla tasolla, tulee lisättävän massan otaa huomioon tien pinnalla oleva vanha massa, sen rakeisuus, kuluneisuus ja sideainepitoisuus.
Remix-prosessissa lisättävässä asfaltissa on siis useimmiten bitumia reilusti, koska bitumi on ajan saatossa kulunut tien pinnasta pois, ja osaltaan menettänyt joustavuusominaisuuksiaan kelvottomalle tasolle. Kun runsasbitumista asfalttia sekoitetaan vähäbitumiseen, saadaan lopputuloksena oikea määrä bitumia tien pintakerrokseen.
Koska autojen renkaat ovat kuluttaneet tien pintaa, ja koska jyrsiminen osaltaan myös hajoittaa kiveä, on vanhan tienpinnan rakeisuus hieman liian hienoa tavoitteeseen nähden. Koska hienoa kiviainesta tiellä jo valmiiksi on, tuodaan lisättävässä asfaltissa hieman normaalia karkeampaa kiveä tasapainoittamaan tätä tilannetta.
Jotta tuotavassa asfaltissa saadaan pysymään riittävä määrä bitumia, voidaan asfaltin sekaan sekoittaa myös erilaisia kuituja. Näiden tehtävä on sitoa bitumi itseensä kuten pesusieni sitoo veden, ja luovuttaa se sitten remix-koneen alla sekoittumaan uusioasfalttiin. Mikäli asfaltissa ei käytetä tässä kohtaa kuitua, erottuu bitumi kuormassa ja kulkeutuu remix-laitteistoon epätasaisesti.
Remix-massa levitetään ja tasataan tielle kuten normaali asfaltti
Kierrätetty ja uudella kivellä sekä bitumilla parannettu asfaltti levitetään remix-koneen perästä tielle aivan kuten normaali uusi asfaltti.
Se on mustaa, kuumaa ja notkeaa, ja asettuu hienosti paikalleen siihen koloon jonka jyrsinosa on tiehen tehnyt. Koska asfalttia on lämmitetty hieman jyrsittyä aluetta laajemmalta, tulee myös saumoista huomaamattomia. Asfaltti painuu tasan vanhan pinnan kanssa eikä autoilija huomaa käytännössä muusta kuin väristä sitä, missä kohtaa uusi ja vanha asfaltti kohtaavat.
Remix-asfalti jyrätään ja sen annetaan jäähtyä tarpeeksi ennen kuin liikenne päästetään rasittamaan uutta tien pintaa.
Remix-menetelmän edut kokonaan uuteen asfalttiin nähden
Remix-asfaltti maksaa huomattavasti vähemmän verrattuna tilanteeseen jossa asfaltti jyristtäisi kokonaan pois, kuljetettaisi asfalttiasemalle uudelleen käytettäväksi ja jyristty alue täytetäisi uudella asfaltilla.
Kun koneet viedään kohteen luo, säästyy huomattava määrä painavan kiviaineksen edestakaisin kuljetusta, joka tuo säästöä niin ympäristölle kuin kukkarollekin.