Autokatoksen asfaltointi on monesti ajankohtainen silloin, kun pihatöitä on uudessa rakennuksessa päästy jo aloittelemaan, tai kun vanhan sepelipohjaisen autokatoksen käytettävyyttä halutaan hieman parantaa.
Vaikka piha olisi laatoitettu, saattaa monessa kohteessa autokatos silti olla asfaltoitu, mikä onkin aivan järkevä juttu. Asfaltissa pienet mahdollisesti autosta tippuvat öljy- ja muut likatahrat eivät näy samalla tavalla kuin betoni- tai laattapinnassa.
Mikäli autokatosta ei ole tehty betonipohjaiseki tai sitä ei haluta laatoittaa, on sen asfaltointi hyvä vaihtoehto.
Monesti myös autokatos on pihalla sellaisessa kohdassa, että asfaltoitu tie on luonnollista yhdistää asfaltoituun autokatokseen pihan halki kulkevalla asfalttiväylällä.
Autokatoksen asfaltoinnin plussat ja miinukset
++ Öljy- ja likatahrat eivät erotu asfaltissa yhtä hyvin kuin kiveyksessä
++ Tie ja autokatos yhdistyvät luonnollisesti asfaltilla yhdeksi kokonaisuudeksi
++ Asfaltoitu pinta on monesti mukavampi ja sisälle kulkeutuu vähemmän kiveä sepelipihaan verrattuna.
— Asfaltti ei sovi kaikkiin autokatoksiin
— Autokatokset ovat usein matalia ja tästä syystä työ joudutaan tekemään käsityönä joka nostaa kustannuksia verrattuna koneella tehtävään asfalttiin.
— Asfaltin korjaaminen huomaamatta on hankalaa, betonilaatta taas on mahdollista vaihtaa ja sepeliä lapioida mahdollisten kaivuutöiden jäljiltä.
Autokatoksen asfaltin pohjatyöt ja kallistus
Monissa autokatoksissa niinsanottu peruspohja eli maanrakennustöiden jälkeen jäänyt pihan taso on väärän mallinen. Koska autokatos on suojassa, ei pohjan kallistukseen usein kiinnitetä huomiot samalla tavalla kuin muuta pihaa tehtäessä.
Asfaltoitu autokatos kuitenkin vaatii pienen kaadon. Koska asfaltti ei päästä vettä lävitseen, pitää sulamisvesiä ja sadekelillä autosta tippuvaa vettä varten olla suunniteltu reitti pois autokatoksesta. Muussa tapauksessa vesi jää helposti lätäköiksi ja jäätyy pakkasen tullessa. Tämä on sekä vaarallista että epämukavaa.
Autokatoksen asfaltoinnin hinta
Autokatoksen asfaltoinnin neliöhinnan voi karkeasti laskea olevan noin 1,5 – 2 kertainen koneella vedettävään laajempaan piha-alueeseen verrattuna.
Asfalttifirmat kuitenkin usein antavat niinsanotun könttäsumman eli urakkahinnan, johon on laskettu kaikki pohjien tekemisestä valmiiseen pintaan, joten tämä ei välttämättä näy lopullisessa laskelmassa erikseen.
Autokatoksen asfaltointi on kuitenkin yleensä alaltaan senverran pieni työ, että sen vaikutus kokonaisbudjettiin ei ole mahdottoman suuri.